blog-featured-image blog-featured-image

شهر نباید، کِسِل کننده باشد!

تهیه و تنظیم : گروه مدیریت شهری پایگاه تحلیلی خبری تخصصی "شهرنویس"

نگارنده :  محمودرضا حسینی – کارشناس ارشد ترافیک

 

 

سروصدای نابهنجار، کنار هوای دودآلود، روح و روان مردم شهر را آزرده است. تراکم اتومبیل‌های پشت سرهم و تک‌سرنشین بودن بسیاری از آن‌ها در کنار رفتار اجتماعی آغشته به عصبیت‌های لحظه‌ای، کم بودن عرض خیابان‌ها در برخی نقاط شهری و دغدغه‌های فکری شهروندان باعث ایجاد فضایی نامطبوع در روح و روان آنان شده است.

 

بحران ترافیک یک واقعیت تلخ این روزهای کشور اما حل‌شدنی است. گسترش ناوگان خدمات شهری و فرهنگ‌سازی مناسب که اتفاقاً در بسیاری از شهرها و کشورهای توسعه‌یافته به آن توجه جدی می‌شود، راه‌کاری مؤثر برای کنترل آن است.

 

 ایده پردازی‌های طراحی منحصربه‌فرد دیوارهای شهر و خلاقیت در به‌کارگیری وسایل شهری همچون پمپ آب یا میله‌های فلزی و ترسیم نقش و نگارهای مناسب در بهبود روحی و منظره‌های شهری جالب به نظر می‌رسند.

بنا به دلایل زیادی تفاوت‌های گوناگونی در اندیشه و نحوه استفاده از حمل‌ونقل عمومی در بین شهروندان وجود دارد. درحالی‌که سازمان‌هایی همچون تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی و حمل‌ونقل و ترافیک و یا حمل‌ونقل بارو مسافر،در کنار راهنمایی و رانندگی متولیان اصلی امر نظم دهی به ناوگان شهری هستند اما همچنان شاهد شلوغی و بی‌نظمی در بسیاری از خیابان‌ها و معابر عمومی هستیم.

شاید با حضور کارا و مؤثر شرکت‌های خصوصیِ خلاق و توانمند، جهت تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فرهنگ‌سازی مناسب برای شهروندان بتوان نظم بیشتری به این مسئله داد.

 

می‌توان با تجهیز اتوبوس‌ها به امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب، نقش و نگارهای دلپسند و قرار دادن کتاب و مجلات معتبر جهت افزایش سطح مطالعه عمومی، ایجاد فضای فرهنگی و هنری در داخل ناوگان عمومی نظیر موسیقی زنده و نظایر آن و از همه مهم‌تر پررنگ‌تر شدن حضور مدیران و مسئولین در کنار مردم در استفاده از این ناوگان‌ها، در فرهنگ‌سازی و حل بحرانی خودساخته، نقش مثبتی ایفا نمود.

در خبرها داشتیم که در برخی از شهرهای استان یک روز در هفته را به‌روز هوای پاک و استفاده از دوچرخه و ناوگان عمومی اختصاص داده‌اند. و مدیران نیز خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته حتماً باید در هر برنامه‌ای که برای شهروندان در نظر گرفته می‌شود سهم  سالمندان و معلولین جامعه نیز در آن‌ها دیده شود تا شهر واقعا برای همه مناسب باشد و همگان بتوانند از امکانات با توجه به توانایی‌های خود استفاده کنند.

 

نه‌تنها ناوگان حمل‌ونقل شهری، بلکه گاهی حتی عبورومرور برای پیاده‌ها نیز دشوار است. پُل های عابر هوایی نامناسب، دست‌اندازها و چاله‌های خیابانی و هم‌سطح نبودن‌ها و حتی در اختیار گرفتن غیراصولی پیاده‌روها توسط کسبه و مغازه‌داران و نظایر این موارد نیازمند مدیریتی دقیق‌تر و نظارتی جدی‌تر است. و حتماً مدیریت شهری در این‌گونه موارد مسئول است.

 

این‌گونه موارد اگر در یک جدول زمان‌بندی‌شده و هدفمند، مبتنی بر راهبُردهای مؤثر تقاضامحوری انجام بگیرد نه‌تنها جامعه را به‌سوی حل مسائل و بحران‌ها سوق می‌دهد بلکه زمینه رشد و پیشرفت افراد آن را فراهم می‌کند.

  • اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

نظرات (0)

نظری ثبت نشده است.

شما چه نظری دارید ؟